Cortina Mk1 Standard

Marcel Bosman, Martin Šátka

Tento článek se věnuje nejlacinější verzi modelu Mk1.

Cortina Mk1 Standard byla společně s verzí De luxe představena 21. října 1962, a jednalo se o nejlevnější verzi v modelové řadě Cortina (zpočátku Consul Cortina). Vyráběna byla dvou a čtyřdveřová varianta. Prodejní cena byla 639 liber za dvoudveřovou a 660 liber za čtyřdveřovou verzi. Standardně se "Standardky" dodávaly s motorem 1198ccm. Po představení motoru 1498ccm bylo na objednávku možné dostat Standardku i s tímto agregátem. V roce 1964 došlo k faceliftu (Aeroflow model). Automobily pro britský trh a některé západoevropské země byly vybaveny vysokokompresním motorem. Celkem bylo vyrobeno 34 514ks Standardek. Ve Velké Británii vozy brzy získaly přesdívku Fleet, protože si je, jako levnou alternativu, kupovaly firmy do flotil (fleet) svých vozů. Byly používány např jako taxi, poštovní vozy Royal Mail, nebo sloužily u požárních jednotek.

Typická Preaeroflow Standardka

Čtyřdveřové Standardky ve službách britských hasičů

Přední čelo na Standardku

Odlišnosti od modelu Deluxe (preaeroflow verze)

- Přední čelo, jehož součástí jsou železná žebra

- Nerezová ozdobná lišta na předním čele

- Rámečky předních světel železné a v barvě karoserie

- Sluneční clona pouze u řidiče

- Palubní deska bez koženkového potahu a hliníkových lišt

- Bez uzavíratelné přihrádky u spolujezdce

- Bez police pod palubní deskou

- Černý střed volantu

- Odlišný vzor sedaček a potahů dveří

- Bez ozdobného hliníkového schůdku

- Zadní boční okna jsou pouze v gumovém těsnění bez železných rámů

- Bez ostřikovačů

- Třídílné gumové koberce

Odlišnosti od modelu Deluxe (aeroflow verze)

- Přední čelo, jehož součástí jsou železná žebra

- Nerezová ozdobná lišta na předním čele

- Hliníkové rámečky předních blinkrů

- Rámečky předních světel železné a v barvě karoserie

- Sluneční clona pouze u řidiče

- Palubní deska bez koženkového potahu a hliníkových lišt

- Bez police pod palubní deskou

- Odlišný vzor sedaček a potahů dveří

- Bez ozdobného hliníkového schůdku

- Zadní boční okna jsou pouze v gumovém těsnění bez železných rámů

- Bez ostřikovačů

- Třídílné gumové koberce

Standardky v bývalém Československu

Dovoz začal koncem roku 1963 a prodávat se začaly v Mototechně od ledna 1964. Preaeroflow verze byla dostupná s nízkokompresním motorem. Od britské verze se odlišuje exportním znakme CONSUL na kapotě, otvíracími trojuhelníkovými okénky dveří a policí pod palubkou. Později dovážené aeroflow verze mají vysokokompresní motor a jsou typické především HD (Heavy Duty = vysoce odolná) úpravou, která obsahuje litá ramena přední nápravy, širší nápravnici s gumovými dorazy, HD přední pružiny a HD zadní pružiny (jeden list navíc oproti modelu deluxe). Hodně uživatelů vyřízlo nebo zamaskovalo kovovou masku hliníkovou maskou z verze deluxe. Zvláště u aeroflow modelu je kombinace masky a hliníkových objímek blinkrů přímo typická pro býv. ČSSR

Typická Preaeroflow standardka v ČSSR

Aeroflow v seriálu Píseň pro Rudolfa III.

Aeroflow s preaeroflow maskou

Standardky v Austrálii

V austrálii se vyráběla verze aeroflow pod názvem 220. K odlišnostem patřilo znak na kapotě - nápis CORTINA přes celý předek kapoty, hliníkové rámečky světel, odlišný vzor sedaček a kovová dveřní madla. Poměrně běžně měly 1.498ccm motor. Podle dostupných materiálů to vypadá, že první modely měly ještě staré vajíčkovité přední blinkry. V roce 1965 si Queenslandská policie pořídila 21 vozů pro službu u dopravních jednotek. Některé australské Standardky byly následně přestavěny na pekárenské vozy.

Snímek z dobového katalogu - model 220

Snímek interiéru z dobového katalogu - model 220

Policejní Standardky nastupují do služby

Pekárenská přestavba

Pekárenská přestavba

Současná situace

V současnosti je v registru Standardek na www.cortinamk1standard.wz.cz celkem 70 aut s originál maskou, a víme minimálně o dalších 20 vozech, které mají masku vyříznutou. Většina aut se nachází v ČR a SR. Dále pak ve Velké Británii, kde jsou i všechny nám známé 4 dv varianty. Jedno vozidlo je ve Finsku a jedno v Holandsku. O několika autech se ví v Austrálii.

Čerstvě renovovaná 4dv Standardka verze Aeroflow - ví se o jediném kuse - celkový vítěz srazu Britského Mk1 Owners club 2014

Zde je stejný vůz, kde je krásně vidět ventilačka na C sloupku nikoli v chromu¨, ale v barvě karoserie